Komma hem

Att komma hem till huset igen efter 3,5 månad ombord bjöd på blandade känslor, mest negativa. Fredag kväll blev filmkväll med pizza och massa godis och glass. Det hjälpte inte, vi kände oss ändå deppiga när vi somnade.

Vi lämnade Samsø med förhoppningar om en solig och varm dag på Läsø. Vi fick en fin kväll där vi åt middag i sittbrunnen medan vi seglade och såg solen gå ner.  Härligt med lite ljusare kvällar. Som vanligt tog Andreas kl 22-02 och jag kl 02-06. Andreas körde motor i 30min och sedan kom vinden igen, så då blev det tyst ombord igen.  Jag var som vanligt inte alls sugen på att gå upp kl 2 när jag blev väckt och när Andreas frågade om jag ville sova lite extra var jag väldigt nära att svara ja, men jag vet att det inte spelar någon roll när man blir väckt på natten, man är aldrig pigg. Så jag gick upp och klädde på mig mycket.

Vi låg i utkanten av en B led mellan fastland & Läsø där många större fartyg passerar och det var mitt jobb att gira SB och tvärs hela leden. Såklart kom det fartyg både norr ifrån och söder ifrån så det blev en stunds kryssande. Vinden passade även på att öka och så farten. Vi hade fin fart mot vår ankarplats. Vi var tidigare än beräknat så planen var att jag skulle segla en extra sväng för att låta Andreas sova, men så klart kom han upp så vi kunde ta ner seglerna och åka in och ankra. Därefter gick vi i bingen.

Eftersom det aldrig kom någon sol sov vi på men strax efter kl 10 kände vi att det var dags att ta tag i dagen. Efter lång frukost med Hicke Hisklig tog vi ribben in till stranden för att se om vi kunde gå på revet ut mot fyren. Solen visade sig kort och det var tur att det var varmt i havet. Vi kom inte så långt innan vi insåg att det var för djupt på vissa ställen för att gå. Barnen höll på med någon ”falla i vattnet” lek och hade fullt upp, så innan de blev för kalla ville vi ta oss tillbaka till båten. Väl tillbaka på båten skulle vi pröva om det var så pass bra flytförmåga så att man kunde flyta på rygg med händerna bakom nacken och vi fick ge det godkänt. Det tidigare utlovade varma vädret såg vi aldrig.

Kvällen bjöd på Kroatisk ostbricka & korv från Italien, gott vin från Korsika och oliver från Frankrike. Efter det kollade vi film med barnen.

Fredag morgon gick jag och Andreas upp kl 6 för att segla hem. Medan vi lättade ankare visade sig solen vid molnkanten. Medan jag skulle baka scones till frukost ökade sjön och rätt så snart blev jag sjösjuk, helt galet, så pass så att morgonens kaffe kom upp! Måste ha varit ångesten över hemseglingen. Men scones blev det, det var bara fortsätta att baka efter att kaffet fått lämna kroppen! Bra vind som gav oss bra fart hem. Det var gött att komma inomskärs vid Kärringön. Fin segling genom Herrmanö ränna och snart förbi Gullholmen. Efter Islandsberg gjorde jag lunch så att vi strax innan hemmahamn kunde vara klara med allt. Det var lite trist att ta ner seglet den sista gången. På kajen stod svärföräldrarna och väntade.

Vi tömde båten på det som vi behövde för att klara oss hemma fredag kväll dvs barnens datorer och Ipads 😉. På lördagen hämtade vi resten och sen fick tvättmaskinen gå varm. Kaffekoppsbilden med det höga gräset på baksidan kändes inte alls lika najs som de med turkost hav i bakgrunden.

Plutten verkar fortfarande gilla oss för han kom tillbaka efter att vi släppt ut honom fritt! Under veckan har han varit mycket inne nära oss, så det känns som ett bra betyg.

Det var inte med glädje som jag åkte till jobbet i måndags. Jag är glad att jag vet att jag gillade mitt jobb i april när vi åkte iväg för just då och även nu hade jag hellre seglat vidare! Och vet Ni, i morgon är det fredag igen och då kastar vi loss igen.

Vi har gjort en ”best of” lista som jag kommer att presentera här inom kort!

Kom ihåg, Segla bör man annars dör man ⛵️

Författare: sailingaquila

Brave & Devoted seglare som dagtid försörjer sig inom konsultbranchen för att ägna fritid till segling #äventyr #utmaningar # teamplayer Instagram @angjan01 @hellborgamanda @A20alexander @aquila_andreas @sailing_cat_plutten