Hemsegling i kalla temperaturer

Till sjöss på nordliga vatten

Det var skönt att få kasta loss och lämna hamn men samtidigt med lite sorg att slutet faktiskt närmar sig.

Eftersom det tokregnat och blåst under lördagen hade vi inte kunnat att återmontera våran panel, därför gick vi upp kl 7 på söndagen för att fixa detta innan ev regn och blåst skulle komma. Lite av kontrast då vi förra söndagen gick upp kl 6 för att ta ner seglerna innan det blev för varmt. Vi fick dit panelen utan regn och efter frukost kastade vi loss och styrde mot Orth på Fehmarn. Rätt så najs få sätta segel igen och vara på havet. Det var härligt väder med både sol och bra vind. Dock så saknar vi det blåa havet med en färg som Blå Fanta (som Axvi sa). Snart blev det dock mulet och kalla vindar så mössa & varm tröja fick rotas fram. Det kändes helt fel, det var inte så här vi tänkt oss våran hemsegling.

Prognosen ändrade sig och nu skulle de nordliga vindarna komma tidigare så för att njuta av de sydliga vindarna beslöt vi oss för att middagsankra och sedan inleda med en nattsegling. Vi valde att ankra kort för att ta Stora Bält bron när det börja att ljusna istället för mitt i det mörka. Det är en del stora fartyg som passerar där.  Så efter att vi käkat stekt kyckling med pasta och jag bakat Scones lättade vi och styrde mot Danska vatten. Mycket motor blev det.

Andreas körde kl 22-02 och jag kl 02-06. Det var inte supermysigt att kliva i Muston och mössan och gå ut till en blöt sittbrunn Kl 2. Jag hade tänkt lyssna på flera poddar men då det var en del blinkande och andra ljus att hålla reda på i mörkret innan bron kände jag att jag fick koncentrera mig på det. Var även några båtar utan AIS vilket är mindre vanligt här uppe. AIS är guds gåva till oss på havet. Dels av sjösäkerhets skäl men även kul att kunna få lite annan info om de båtar vi möter. När Andreas kom upp vid sex tiden passerade vi strax under bron. Jag gjorde frukost till oss innan jag gick i bingen för att få några flera timmar i kroppen. Kl 10 väckte Amanda mig och undrade om det skulle bli någon frukost 😉. Så jag fixade frukost nummer två och löste av Andreas så att de kunde sitta inne och lyssna vidare på Hicke Hisklig. Vid 1600-tiden doppade vi draggen utanför Langør på Samsø. Det var rätt så najs. Andreas & Amanda tog ribben in för att boka upp tandemcyklar till tisdagens cykling.

Sedan blev det premieredopp för i år i Kattegatt. Kontrast från våra 29 gradiga bad i ett turkost Medelhav utan maneter! Nu 19,5 grad i havet och med en manetspanare under badet. Att det dessutom var lätt duggregn när vi badade gjorde det inte mysigare direkt 😉.

Eftersom vi via Instagram fått nys om att Dorina2 var i hamnen kände vi att socialt umgänge skulle vara trevligt. Så det blev ribben in och lite skvaller i sittbrunnstältet medan regnet så fint föll ner utanför! Dessutom är Dorina2 den första svenskflaggade båten vi sett sedan Montenegro 😉.

Kvällen avslutades med ”plastfilm kväll” ombord Aquila och köttfärsbiffar och potatis.

På tisdagsmorgon vaknade vi till ösregn, så det blev sovmorgon. Inte najs cykla i regn. Jag & Andreas startade kropparna med morgonbad i det 19 gradiga havet. Efter den sena frukosten sprack himlen upp och vi tog ribben in för att cykla tandem. Vi fick oss en härlig tur till Nordby där vi käkade himmelskt god glass, fantastiskt god lakrits glass. Efter det stannade vi vid ett av väggrönsaksstånden och köpte Samsø kartoffler och andra goda grönsaker. Amanda har tjatat om Samsø potatis så vi köpte tre påsar, den är ovanligt god vill jag lova. Sedan blev det lite bunkring av dansk øl så klart och så rundade vi av med kulturpoäng genom att cykla via den kanal som grävts för att vikingarna snabbt skulle kunna söka skydd istället för att segla runt. Åter båten blev det ombasering till ankarläge utanför Nordby, bättre vindar för det nu. Dock så låg det lite gammal sjö kvar som gungade båten under kvällen & natten. Allemansbad efter cykelturen och snorkling för att kolla ankaret, typ den snabbaste snorklingen hittills. Kvällen rundades av med måndagens rester och kokt potatis och plastflaskevin från Kroatien!

Innan vi lämnade Samsø idag onsdag tog vi oss en sandstrandspromenad till norra udden, en mycket vacker promenad.

Nu har vi medvind och spirat focken. Målet är ankring vid Läsø torsdag förmiddag, det är lovat sol & värme som vi tänker njuta av. Vi har ungefär 100NM dit så det blir en nattsegling. Hemsegling till hemmahamn blir fredag morgon så vi räknar med knyta fast hemma sent fredag. Det närmar sig slutet och början på skola och jobb. Både jag & Andreas har börjat små jobba lite med att läsa ikapp mail etc. Det känns att vårt äventyr snart är slut för denna gång.

Men, det är långt till fredag kväll. Vi har många sjömil att njuta av innan vi är där. Och snart är det ju fredag igen och då börjar ju helgens seglingsäventyr, för segla bör man annars dör man!

Författare: sailingaquila

Brave & Devoted seglare som dagtid försörjer sig inom konsultbranchen för att ägna fritid till segling #äventyr #utmaningar # teamplayer Instagram @angjan01 @hellborgamanda @A20alexander @aquila_andreas @sailing_cat_plutten